décalaminage moteur Flexfuel

De injector, een middelpunt van de motor

Gepatenteerd in 1893 door de ingenieur Rudolph Diesel, verscheen de eerste injectiemotor.

Geleidelijk aan ontwikkelen zich injectiesystemen, eerst in Duitsland, geproduceerd door Mercedes en Bosch op vliegtuigmotoren. In 1950 zette Georges Regembeau een bestaande auto om in deze technologie, een Citroën Traction.

De Mercedes 300 SL was de eerste auto uitgerust met standaard injectie. Andere modellen zoals de Peugeot 404 en 504 werden ook geproduceerd.

De injector is een belangrijk onderdeel van de motor, gelegen aan de cilinderinlaat in het geval van een directe injectie of in het inlaatspruitstuk in het geval van een indirecte injectie. Dit onderdeel heeft de rol van het verstuiven van de brandstof in de vorm van vernevelde spray aan het einde van de compressiecyclus.

Werkingsprincipe van een injector

De injector is een brandstofpomp die verantwoordelijk is voor het onder druk afvoeren van de brandstof naar een gemeenschappelijke rail waar de injectoren zijn bevestigd. Deze laatste, bestuurd door een nok voor de eerste systemen, stuurt vervolgens de brandstof als een spray in de verbrandingskamer. Het was in 1967 dat de elektronische injectie zijn intrede deed, het verstuiven van brandstof werd vervolgens elektronisch beheerd.

Injectie door nok

Injectie door nok

Elektronische injectie

Elektronische injectie

Preciezer uitgedrukt in termen van de hoeveelheid ingespoten brandstof en de injectietijden, maakt dit systeem het mogelijk om het brandstofverbruik en de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen en tegelijkertijd de efficiëntie en het rendement van de motoren te verhogen.

Vervuiling van de injector, een veel voorkomend probleem

De injector kan verstopt raken door afzettingen, slechte brandstofkwaliteit en verbrandingsresten, waardoor de hoeveelheid ingespoten brandstof sterk wordt verminderd, waardoor wordt ingespeeld op de lucht-/brandstofverhouding en de motorprestaties worden beïnvloed. De meest voorkomende problemen zijn:

  • Instabiele stationaire loop
  • Gaten in de versnelling
  • Gebrek aan vermogen
  • Schokkende motor
  • Problemen bij het starten

Voorbeelden van fabrikanten van injectoren

Delphi, Bosch, fabricants injecteurs

De ontkalking: onderhoud om vervuiling van de injector te voorkomen

De vervanging van injectoren is een zeer dure service, vooral voor motoren met meer dan vier cilinders. Voordat u aan deze verrichting begint, moet u overwegen om te ontkalken met waterstof om uw injector te onderhouden.

Dit maakt het mogelijk om de injectorneus te reinigen, die het deel is dat het meest is blootgesteld aan de afzettingen, alsook aan de verbrandingsresten. Uw motor zal opnieuw prestaties leveren zoals bij het begin.

Zoek een professional met een Hy-Calamine ontkalkingsstation, zo dicht mogelijk in uw buurt.

injectorneus