diagnostic_obd

Wat is de OBD-diagnose?

Het boorddiagnosesysteem “OBD” werd in de jaren 2000 geboren en zit dus in de meeste voertuigen die sinds die jaren zijn geproduceerd. Het hulpmiddel om foutcodes nauwkeuriger te lezen, verbindt zich via een stekker genaamd de “OBD-stekker” On Bord Diagnostic.

Hoe werkt de OBD-diagnose?

Het boorddiagnosesysteem maakt de detectie van foutcodes mogelijk dankzij verschillende sensoren die de boordcomputer informeren. Bij hun aanwezigheid worden deze foutcodes voor de gebruiker van het voertuig aangegeven door een lampje op het dashboard genaamd MIL (Malfunction Indicator Lamp).
Om deze foutcodes te interpreteren en ze in menselijke taal te vertalen, gebruiken we een diagnosekoffer: het is een computerhulpmiddel waarin alle mogelijke foutcodes op een voertuig worden vermeld op basis van de opties, het jaar, de motor en verschillende technologieën die hij gebruikt.

Hoe een foutcode decoderen?

code-defaut

De eerste letter geeft de familie van de foutcode aan:

P: Aandrijfketting, dit wil zeggen motor en versnellingsbak

C: Chassis

B: Carrosserie

U: Communicatienetwerken

Het eerste cijfer geeft aan of de code algemeen is of niet (groen cijfer):

0: Algemene storing

1: Fabrieksfout

De laatste drie cijfers komen overeen met:

01 et 2: voor de controle van de dosering lucht/brandstof

3 : voor het ontstekingssysteem

4 : voor de controle van de hulptransmissies

5 : voor de controle van het stationair draaien van de motor

Bron : http://www.outilsobdfacile.fr/