ecodriving

Brandstof besparen tijdens het rijden is best mogelijk, het wordt eco-rijden genoemd. Het principe is om een flexibel rijgedrag aan te nemen dat een vermindering van het verbruik en de vervuiling mogelijk maakt.

De gouden regel is anticipatie, dat wil zeggen abrupt versnellen en bruusk remmen verminderen.

Om uzelf te presenteren als een eco-chauffeur moet u eenvoudige regels volgen:

  1. regles-eco-conducteurBij dieselmotoren de snelheid van de versnelling beperken tot max. 2000 rpm. Bij benzinemotoren de snelheid van de versnelling beperken tot max. 2500 rpm.
  2. Een voertuig met een constante snelheid heeft minder energie nodig om zijn massa te verplaatsen en verbruikt daarom minder. Voertuigen voorzien van een krachtige motor laten alleen snellere acceleratie en hogere snelheden toe. Het zijn daarom gedragingen die moeten worden verboden omdat deze handelingen inderdaad leiden tot een aanzienlijk verbruik van het voertuig. Geef de voorkeur aan een stabiele en constante snelheid die minder verbruik toelaat.
  3. Gebruik de juiste versnelling: bij een constante snelheid van 50 km/u is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat bestuurders de 3de versnelling gebruiken. Het is beter om de 4de of 5de versnelling te gebruiken om het motortoerental te laten zakken en dus minder brandstof tecadran-eco-conduiteverbruiken.
  4. Zoals hierboven gezegd, moet worden geanticipeerd, dat wil zeggen abrupt versnellen en bruusk remmen verminderen. Anticiperen maakt het mogelijk om het voertuig op een stabiele snelheid te houden. Als u de voet van het gaspedaal haalt wanneer de wegomstandigheden het mogelijk maken dat het voertuig wordt afgeremd door de motorrem (heuvelafwaarts), laat u toe “gratis” te rijden.
  5. Een ander belangrijk punt is het onderhoud van het voertuig, in feite de bandenspanning, onjuiste geometrie of de regelmatige verandering van olie zijn allemaal factoren die het verbruik van een voertuig beïnvloeden.
  6. Vermijd uw voertuig onnodig te laden, bijvoorbeeld met dakboxen, fietsendragers… verstoort u de aerodynamica en de massa van het voertuig.
  7. Vermindering van de snelheid met 10 km/u tijdens lange ritten bespaart tot 1 liter per 100 km.
  8. Zodra de motor langer dan 30 seconden stationair draait, is het rendabeler om hem stil te leggen.
  9. Ontkalken door waterstof met behulp van de HY-Calamine maakt het mogelijk de calamine die in de motor aanwezig is, te elimineren en dus het verbruik te verminderen. De motor keert terug naar zijn fabrieksprestaties, een schone en gezonde motor is een motor die minder verbruikt en vervuilt.

Zoek een professional inzake voertuigen die is opgeleid en uitgerust met het Hy-Calamine ontkalkingsstation