De katalysator of katalysatorpot werd in de jaren 70 ontworpen. Hij is verplicht in Europa op voertuigen vanaf 1993 om te voldoen aan de norm EURO 1.
Hoe werkt de katalysator? Moeten we hem onderhouden? Kunnen we hem verwijderen? Ontdek onze antwoorden op de vragen die u zichzelf stelt.

Wat is de katalysator?

De rol van de katalysator katalysator is om de uitlaatgassen om te zetten in onschadelijke gassen. Deze bestaat uit een roestvrijstalen kamer waarin zich een honingraatstructuur bevindt die hoofdzakelijk uit keramiek is samengesteld. Deze structuur wordt een katalytisch oppervlak genoemd en is erg groot, waardoor het mogelijk is 90% van de uitlaatgassen in onschadelijke gassen om te zetten.
De katalysatorpot is geplaatst in continuïteit met de uitlaatlijn, meestal aan de motoruitgang.

Hoe werkt de katalysator?

We beschrijven hieronder het werkingsprincipe van een katalysatorpot.
.

De katalysatorpot bevat ten minste drie edelmetalen, het zijn deze katalysatorelementen die, zodra de temperatuur van 400 ° is bereikt, chemische reacties initiëren die de transformatie mogelijk maken.

Er bestaan twee verschillende soorten katalysatoren:

De katalysatorpot voor benzinemotoren

Als driewegkatalysator veroorzaakt hij drie gelijktijdige reacties:

  • Een reactie die stikstofoxiden reduceert tot stikstof en koolstofdioxide;
  • Een oxidatiereactie van koolstofmonoxiden in koolstofdioxide;
  • En een oxidatiereactie van onverbrande koolwaterstoffen (HC) in koolstofdioxide en water.

De katalysatorpot voor dieselmotoren

Als tweewegskatalysator zet hij koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen om in kooldioxide en water, terwijl hij de deeltjesmassa van dieselbrandstof verlaagt.
Hij elimineert echter niet de stikstofoxiden (NOx) noch de hoeveelheid uitgestoten deeltjes, en daarom wordt hij doorgaans (sinds de jaren 2000) gekoppeld aan een DPF.
Bron : wikipedia.org

Gemiddeld zorgt de katalysatorpot voor een optimale werking gedurende 100.000 km. Boven deze kilometerstand vermindert hij de prestaties van de motor vanwege zijn vervuiling.

De meest voorkomende problemen van een katalysator

Helaas bereikt de katalysator tijdens kleine dagelijkse ritten zijn bedrijfstemperatuur (400 °) niet. Hij raakt sneller vervuild, dus er kunnen verschillende problemen optreden:

  • Verstopte katalysator>
  • Vervuilde katalysator>
  • Verstopte katalysatorpot>
  • Vervuilde katalysatorpot>
  • Verlies van vermogen
  • Schokkende motor
  • Motor die afslaat
  • Verstikking van de motor
  • Motor die het vereiste toerental niet bereikt
  • Overconsumptie van brandstof

Kunnen we een katalysatorpot verwijderen?

De verwijdering van de katalysator of katalysatorpot is mogelijk dankzij een buis die een Afrikaanse uitlaat wordt genoemd. Het verwijderen van de katalysatorpot is echter formeel bij wet verboden.

Bovendien zal deze verwijdering leiden tot de categorische weigering van het voertuig tijdens de doorgang van de technische controle vanwege de vervuiling.

Binnenkort verschijnt een nieuwe controle van verontreiniging. U kunt de evolutie volgen van de nieuwe technische controle die in januari 2019 van kracht wordt op onze pagina « Alles over de nieuwe technische controle ».

Onderhoud van de katalysator: het ontkalken!

Het klassieke onderhoud van een katalysator is een dure verrichting, gelukkig bestaat er een alternatief voor een economisch onderhoud van uw katalysator: de ontkalking door middel van waterstof.

Dankzij het innovatieve proces, gebruikmakend van het oplosvermogen van waterstof na verbranding, vermindert de Hy-Calamine ontkalkingsmachine verstoppingen in de katalysator, waardoor de temperatuur 400 ° kan worden bereikt en katalyse mogelijk is. Uw voertuig keert terug naar zijn oorspronkelijke prestaties, de problemen met een schokkende motor, blokkering, vermogensverlies door een vervuilde of verstopte katalysator zijn van de baan!

Een ontkalking bovenop elk onderhoud zorgt voor een gezonde motor en vermijdt al deze ongemakken.

Zoek een professional met een Hy-Calamine ontkalkingsstation zo dicht mogelijk in uw buurt.