Lambdasonde

De lambdasonde die ook zuurstofsonde of O2-sonde wordt genoemd, verscheen in de jaren 70. Pas in 1993 werd ze goedgekeurd in Europa, met name op benzinevoertuigen, om te voldoen aan de EURO 1-norm (emissienorm voor luchtverontreinigende stoffen).

De lambdasonde meet continu de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas om het lucht-/brandstofmengsel aan te passen.

Hoe werkt de lambdasonde?

Er zijn twee soorten lambdasondes, de verwarmde sonde (door de uitlaatgassen) en de verwarmende sonde. Omdat de lambdasonde een werkingsdrempel heeft tussen 300 ° en 600 °, maakt de verwarmende sonde het mogelijk om sneller een bedrijfstemperatuur te bereiken.
Geïnstalleerd voor de katalysator, is het mogelijk dat er een tweede geplaatst is achter de katalysator, om de juiste werking ervan te verifiëren.

Lambdasonde - schema

Zodra de motor op temperatuur is, meet de sensor de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas en stuurt de informatie naar de computer die verantwoordelijk is voor het aanpassen van het lucht-/brandstofmengsel, zodat dit zo “perfect” mogelijk is.

Lambdasonde - schema

Wat zijn de meest voorkomende problemen met een zuurstofsonde?

De levensduur van een lambdasonde is ongeveer 150.000 km, maar naarmate deze ouder wordt, stuurt ze de informatie steeds langzamer naar de computer, die uiteindelijk in een gedegradeerde modus belandt, en het lucht-/brandstofmengsel. vervuild tijdens het passeren van de katalysator.

  • Motor indicatorlampje brandt
  • Toename van het verbruik
  • Instabiele stationaire loop
  • Verlies van prestaties
  • Voertuig afgekeurd op de technische controle

Hoe de lambdasonde te onderhouden?

Regelmatig ontkalken maakt het mogelijk om de optimale werking van de lambdasonde te handhaven, het reinigen met waterstof maakt het mogelijk om het verouderende effect van de sonde te vertragen en zodoende haar goed functioneren langer te behouden.
Zoek een professional met een Hy-Calamine ontkalkingsstation, zo dicht mogelijk in uw buurt.