Bougies: Werking en onderhoud

Wat is de bougie?

De bougie deed zijn intrede in 1876, het was pas in 1902, toen de auto’s hun volle bloei kenden, dat de fabricage van bougies daadwerkelijk begint voor fabrikanten zoals Robert Bosch.

Wanneer de bougie wordt gebruikt om de benzinemotor te laten werken, produceert deze een vonk om het lucht-/brandstofmengsel van de motor tijdens elke cyclus te laten ontploffen, waarna de motor werkt.

Boven de cilinder geplaatst, is hij tegenwoordig aanwezig in alle benzinemotoren.

Wat is het werkingsprincipe van een bougie?

De stroom die vloeit van de bobines aan het uiteinde produceert tijdens het passeren via de verschillende geleiders een vonk tussen de platina- of iridium-chip en de aardelektrode.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met bougies?

De bougies worden vuil vanwege de onverbrande resten na verbranding maar ook door de afgelegde kilometers. Sterker nog, na verloop van tijd produceren de bougies een vonk van inferieure kwaliteit die de motorefficiëntie en de goede explosie van het lucht-/brandstofmengsel beïnvloedt.

De meest voorkomende problemen zijn:

  • Een instabiele stationaire loop
  • Gaten in de versnelling
  • Een gebrek aan vermogen
  • Een schokkende motor
  • Problemen bij het starten 

Hoe de bougies teonderhouden?

De motorontkalking door waterstofinjectie draagt ​​bij aan de verwijdering van de onzuiverheden die zich in de tijd en kilometers op de bougies ophopen. Ze krijgen dan opnieuw een betere vonk waardoor de verbranding van het mengsel veel beter gaat. We moeten nog steeds nadenken over het omwisselen van bougies met een beperkte levensduur. De autofabrikanten hebben ervoor gezorgd dat deze “aanbevelingen van de fabrikant” worden gerespecteerd.

Alles over de ontkalking

Alles over de ontkalking