Katalysator: Werking en onderhoud

Wat is het?

De katalysator of katalysatorpot werd in de jaren 1970 ontworpen. Hij is verplicht in Europa op voertuigen vanaf 1993 om te voldoen aan de norm EURO 1.

De katalysator is geplaatst in continuïteit met de uitlaatlijn en zet uitlaatgassen om in onschadelijke gassen. Deze bestaat uit een roestvrijstalen kamer waarin zich een honingraatstructuur bevindt die hoofdzakelijk uit keramiek is samengesteld. Deze structuur wordt een katalytisch oppervlak genoemd en is erg groot, waardoor het mogelijk is 90% van de uitlaatgassen om te zetten.

Hoe werkt de katalysator

De katalysator bevat tenminste drie edelmetalen.  Het zijn deze katalysatorelementen die, zodra de temperatuur van 400° is bereikt, de chemische reacties veroorzaken die de transformatie mogelijk maken.

Er bestaan twee verschillende soorten katalysatoren:

  • De katalysatorpot voor benzinemotoren
  • De katalysatorpot voor dieselmotoren

Wat zijn de meest voorkomende problemen met een katalysator?

Tijdens kleine dagelijkse ritten bereikt de katalysator zijn bedrijfstemperatuur (400 °) niet. Zo vervuilt hij sneller en veroorzaakt:

  • Verlies van vermogen
  • Een schokkende motor
  • Een motor die afslaat
  • Verstikking van de motor
  • Overconsumptie van brandstof

Kunnen we een katalysatorpot verwijderen?

De verwijdering van de katalysator of katalysatorpot is mogelijk dankzij een buis die een Afrikaanse uitlaat wordt genoemd. Het verwijderen van de katalysatorpot is echter formeel bij wet verboden.

Bovendien zal deze verwijdering leiden tot de categorische weigering van het voertuig tijdens de doorgang van de technische controle vanwege de vervuiling. Wetende dat er in januari 2019 een nieuw systeem voor vervuilingsbeheersing verscheen.

Onderhoud van de katalysator: het ontkalken!

Conventioneel onderhoud van een katalysator is een dure behajndeling. Er bestaat een alternatief voor een zuinig onderhoud van uw katalysator: motorontkalking door waterstofinjectie.

Dankzij het innovatieve proces, gebruikmakend van het oplossend vermogen van waterstof na verbranding, maakt onze oplossing voor reiniging van de motor het mogelijk om het roet in de katalysatorpot te verwijderen.

En savoir plus sur le décalaminage

Tout savoir sur le décalaminage