décalaminage moteur

Het roetfilter werd uitgevonden in de jaren 70 (ontwerp van 3 prototypen) om te voldoen aan de normen van de Europese Unie die grenswaarden voor lozing van verontreinigende stoffen bepaalt die niet overschreden mogen worden voor rijdende voertuigen die overeenkomstig het jaar waarin de voertuigen in het verkeer zijn gebracht.

Deze normen worden EURO-normen genoemd.

Euro 1: 1 januari 1993Roetfilter werking en ontkalking
Euro 2: 1 juli 1996
Euro 3: 1 januari 2001
Euro 4: 1 januari 2006
Euro 5: 1 januari 2011
Euro 6: 1 september 2015

Het is echter de groep PSA die de DPF voor het eerst op de markt zal brengen in de 607 2.2L HDI bij de lancering in de jaren 2000.

Hoe werkt een DPF? Moeten we hem onderhouden? Wat is een regeneratie? Kunnen we hem verwijderen? Ontdek onze antwoorden op de vragen die u zichzelf stelt.

De belangrijkste functie van het roetfilter, beter bekend als DPF, is het verminderen van de emissies van fijne deeltjes (roet, enz…) die zijn samengesteld uit koolwaterstoffen in het uitlaatgas, die kankerverwekkend zijn voor de mens.

De DPF is geplaatst in continuïteit met de uitlaatlijn, meestal aan de motoruitgang.

Hoe werkt het roetfilter?

De DPF werkt in twee fasen, aanvankelijk verzamelt hij de deeltjes en in een tweede keer worden ze verwijderd.

  1. Eerste fase

Het filter vangt de deeltjes op in suspensie in het uitlaatgas, een roetlaag vormt zich vervolgens op de filterwanden, het is op de lange termijn dat deze laag roet de prestaties van de motor beïnvloedt, vandaar de bruikbaarheid voor de tweede fase.

  1. Tweede fase

Het filter dwingt de temperatuur van de uitlaatgassen om voldoende te stijgen om de roetlagen te verbranden. Om de temperatuur van het uitlaatgas te verhogen, wordt een teveel aan brandstof in de DPF geïnjecteerd, die ontbrandt en de verbranding van het roet dat in de DPF is opgesloten ontsteekt.

Bij sommige fabrikanten wordt een additief geïnjecteerd om dit proces te verbeteren, zoals cerin bij PSA, door de roetverbrandingstemperatuur te verlagen, wat de evacuatie zal verbeteren.

Dit additief wordt tijdens de revisies opnieuw bijgevuld.

Roetfilter werking
Bron: Caradisiac.com

Wat zijn de meest voorkomende problemen met een roetfilter?

Roetfilter problemen

Helaas worden de voorwaarden om een DPF te regenereren zelden gehaald, veel processors van voertuigen uitgerust met een DPF maken slechts kleine verplaatsingen, de DPF bereikt tijdens deze kleine dagelijkse verplaatsingen niet de temperatuur die nodig is om te regenereren. Hij geraakt zo erg verstopt dat regeneratie vaak niet langer mogelijk is, wat dan zorgt voor:

  • Verlies van vermogen
  • Indicatorlampje motor
  • Werking in gedegradeerde modus
  • Verstikking van de motor
  • Motor die afslaat
  • DPF verstopt
  • DPF belemmerd

Kunnen we het roetfilter verwijderen?

Het is mogelijk om het roetfilter te verwijderen, deze kan worden vervangen door een eenvoudige buis (Afrikaanse uitlaat, afvoerpijp,…). We raden u echter ten zeerste af om uw DPF te verwijderen. Het verwijderen van de DPF is formeel bij wet verboden. Daarnaast zal een nieuwe controle van verontreiniging zich opdringen, waarbij alle voertuigen met verwijderde DPF systematisch worden geweigerd.

Voor meer informatie over de nieuwe technische controle die in januari 2019 van kracht wordt, bezoekt u onze pagina “Alles over de nieuwe technische controle

Een probleem met een verstopte, belemmerde DPF, verzadigd door roet en calamine? Maak een afspraak bij één van onze centra om uw roetfilter (DPF) te reinigen zonder demontage en met een milieuvriendelijk product!

Hoe uw roetfilter reinigen en onderhouden?

Un voyant moteur FAP bouché, des baisses de performances, un fonctionnement en mode dégradé, votre FAP (filtre à particules) est peut-être bouché, nous pouvons sans doute le sauver et le nettoyer :

Een motor indicatorlampje DPF verstopt, prestatievermindering, een werking in gedegradeerde modus, uw DPF (roetfilter) kan verstopt zijn, we kunnen deze ongetwijfeld redden en reinigen:

Met een zeer goedkope service in vergelijking met het vervangen van de DPF, is dit waar de Hy-Calamine ontkalker tussenkomt! Dankzij het innovatieve proces, waarbij gebruik wordt gemaakt van het oplosvermogen van waterstof na verbranding, waardoor de vervuilingssnelheid (roet) in de DPF wordt verminderd en een regeneratie initieert, idealiter op de baan na de verrichting, herneemt uw voertuig zijn originele prestaties! Geen problemen meer met zwarte rook, geen schokkende motor, afslaan, vermogensverlies door vervuilde of verstopte roetfilter.

Een ontkalking bovenop elk onderhoud zorgt voor een gezonde motor en vermijdt ongemakken als gevolg van niet uitgevoerde regeneraties, verstopte, belemmerde DPF.

Bekijk de enquête van Turbo aangaande de betrouwbaarheid van de Bio-ethanolkits van FlexFuel Company waardoor benzinevoertuigen goedkoper kunnen rijden met bio-ethanol.

Zoek een professional met een Hy-Calamine ontkalkingsstation, zo dicht mogelijk in uw buurt.