tubocompresseur

Uitgevonden in 1905 door Alfred Büchi, een Zwitserse ingenieur, kan de turbocompressor, beter bekend als de turbo, de prestaties van een motor verhogen door de compressie van een groter volume lucht dat in de motor komt.

Gemonteerd op benzine- of dieselmotoren, speelt hij in op de volumetrische kracht.

Hoe werkt een turbocompressor? Wat is zijn rol? Ontdek onze antwoorden op de vragen die u zichzelf stelt.

Hoe werkt de turbocompressor?

We onderscheiden twee soorten turbocompressor, de basis turbocompressor en de turbocompressor met variabele geometrie.

Werkingsprincipe van de basis turbocompressor.

Werkingsprincipe van de basis turbocompressorEen deel van de energie van het uitlaatgas wordt teruggewonnen om de turbine nr. 1 aan te drijven die is verbonden door een centrale as, gewoonlijk gemonteerd op een hydraulisch kussenblok of lager, aan de turbine nr. 2 die verantwoordelijk is voor het comprimeren van de lucht die de inlaat binnenkomt, waardoor een grotere luchtinlaat mogelijk is.

Deze perslucht wordt geregeld door een uitlaatklep met de naam Wastegate of overdrukklep.

De lucht wordt verwarmd tijdens de compressie, en wordt gekoeld door een wisselaar die ook intercooler wordt genoemd.

wastegate

Werkingsprincipe van de turbocompressor met variabele geometrie.

Sinds enige tijd is de turbo met variabele geometrie op de markt. Dankzij zijn variabele geometrie biedt hij namelijk motorprestaties op alle snelheden, waarbij de klassieke turbo een responstijd laat genaamd “vertraging”, deze wordt gereduceerd dankzij de variabele geometrie.

turbocompressor

Bron: ltm.moteur.pagesperso-orange.fr

Vervuiling van de turbocompressor: een veel voorkomend probleem

De turbo wordt op het uitlaatspruitstuk geplaatst en staat in direct contact met de uitlaatgassen en het roet waaruit deze zijn samengesteld. Als gevolg hiervan zal de turbo geleidelijk vervuilen, zowel op het niveau van de Wastegate, van de variabele geometrie maar ook van de turbines wat de motorprestaties zal doen afnemen. Er kunnen zich ook andere problemen voordoen:

  • Schokkende motor
  • Verlies van vermogen
  • Gaten in de versnelling
  • Wastegate beslagen of vervuild
  • Variabele geometrie beslagen of vervuild
  • De motor schokt
  • Motor indicatorlampje turbo beslagen
  • Werking in gedegradeerde modus
  • Onmogelijkheid om 3.000 toeren/minuut te overschrijden

Het roet dat in het uitlaatgas aanwezig is, ligt het vaakst aan de oorsprong van Wastegate en de Variabele Geometrieën die door de calamine beslagen zijn of zijn vervuild. Dit onderdeel kan niet met de hand worden gereinigd, dus het moet worden vervangen of ontkalkt met onze Hy-Calamine oplossing door waterstofinjectie.

Voorbeelden van fabrikanten van turbocompressoren

fabrikant-turbocompressor

Voorkom vervuiling van de turbocompressor: de ontkalking is een goedkope oplossing

De vervanging van de turbo is een tijdrovende verrichting en daarom erg duur, kies voor ontkalking met een goedkopere service in vergelijking met het vervangen van de turbo. De Hy-Calamine machine maakt het mogelijk, dankzij haar innovatieve proces, gebruikmakend van het oplosvermogen van waterstof na verbranding, de vervuiling van de turbo, de Wastegates, maar ook van de variabele geometrie van uw turbo te elimineren. Uw voertuig vindt vervolgens zijn oorspronkelijke prestaties terug!

Een ontkalking als aanvulling op elk onderhoud staat garant voor een gezonde motor en vermijdt alle overlast door de vervuiling van uw turbocompressor.

Zoek een professional met een Hy-Calamine ontkalkingsstation , zo dicht mogelijk in uw buurt.